Vigleik M. Aas
Vigleik M. Aas, seksjonsleder i svartjenesten hos Arbeidstilsynet

Pilotsamarbeid med Arbeidstilsynet

Vigleik M. Aas, seksjonsleder i Svartjenesten hos Arbeidstilsynet, forteller om et vellykket pilotsamarbeid med Lawai. – Hos oss i Arbeidstilsynets Svartjeneste har Lawai vokst fra å være et artig produkt å eksperimentere litt med, til å bli et verktøy vi bruker daglig. Lawai sparer oss for mange minutter i en travel hverdag!
Publisert: 09.01.25

Kvalitetssikrede svar i krevende fagmiljø

Arbeidstilsynets svartjeneste er blant Norges mest krevende fagmiljøer innen arbeidsrett, der det er avgjørende å levere kvalitetssikrede svar. Det siste året har Arbeidstilsynet og Lawai samarbeidet i et pilotprosjekt, hvor Lawai har blitt aktivt testet og vurdert. Tilbakemeldingene fra Arbeidstilsynet har vært svært verdifulle og har gitt oss mulighet til å forbedre tjenesten basert på deres innsikt i hva som fungerer godt, og hva som kan forbedres.

– Lawai er til stor nytte for oss. Det er et tidsbesparende og effektivt støtteverktøy for våre veiledere, sier Vigleik.
– I en hektisk hverdag med høye krav er det til stor hjelp å bruke LawAi til å dobbeltsjekke og kvalitetssikre svarene vi gir i vår veiledningstjeneste, forteller han.

– Lawai sparer oss for mange minutter i en travel hverdag!

Fra potensiale til praktisk nytte

Vigleik synes det har vært veldig stas å få følge Lawai fra det var et interessant produkt med stort potensiale – til å bli en supernyttig assistent som gir gode faglige svar. Han synes også at Lawai gir god språklig formuleringshjelp når vanskelige budskap skal formidles. Han setter stor pris på at det er en ærlig chatbot: – Lawai sier tydelig fra når et spørsmål er utenfor kompetanseområdet, og forsøker ikke å please deg med dikt og fanteri.

Ønsker du å motta nyhetsbrevet vårt?

Logo

© 2025 Juridisk ABC