Fra utfordringer til raske løsninger hos Svevia
Svevia Norge AS er en entreprenør innen drift og vedlikehold av veier, med Statens vegvesen og fylkeskommuner som kunder. HR- og kommunikasjonssjef Loke Braseth-Gulliksen beskriver en hverdag fylt med HR-relaterte oppgaver, kommunikasjon og anbudsprosesser. Men med et bredt ansvarsområde og mange varierte oppgaver, var det utfordrende å håndtere spesielle problemstillinger raskt og effektivt.
– Tidligere måtte jeg ofte avslutte møter med å si at jeg skulle komme tilbake med svar, etter å ha brukt tid på å undersøke temaet nærmere. Nå kan jeg i stedet få svar fra Lawai i løpet av sekunder.
Lawai som uunnværlig sparringspartner
For Loke har Lawai blitt et foretrukket hjelpemiddel i hverdagen, både som oppslagsverk og sparringspartner. Han forklarer hvordan systemet gir rask tilgang til relevante lover, dommer og regler, noe som er spesielt nyttig i møter der det oppstår behov for umiddelbare avklaringer.
– Med LawAi kan jeg sjekke ut ting underveis i møtene, og det gjør oss betydelig mer effektive i fremdriften, forklarer han. – Jeg slipper å bruke tid på oppfølging i etterkant, og det sparer oss for både tid og stress.
Loke trekker også frem hvordan Lawai har forenklet arbeidet med å komme med utkast til møteinnkallinger, referater og avtaler.
Førsteinntrykket: Ingen tvil
Selv om Loke i utgangspunktet er vant til å takke nei til ulike HR- og kvalitetssystemer, vakte Lawai nysgjerrigheten hans. – Jeg fikk teste systemet uten kostnad eller binding, og merket raskt at dette ga merverdi for oss, forteller han.
Enkelheten og brukervennligheten til Lawai var avgjørende. – Det kreves ingen forkunnskaper i AI-løsninger. Det er så intuitivt at du merker i løpet av noen minutter om dette fungerer for deg, sier han.
Effektivitet og trygghet
Loke opplever at Lawaii har ført til både økt effektivitet og raskere kvalitetssikring av prosesser. Systemet fungerer som en ekstra sikkerhet ved at det fanger opp informasjon han kanskje ikke selv hadde tenkt på.
– Selv om jeg er godt kjent med arbeidsmiljøloven, skanner Lawai også annet relevant lovverk og dommer. Ofte dukker det opp ting jeg ellers kunne gått glipp av, forklarer han. Dette gir trygghet og forbedrer kvaliteten i arbeidet.
Fremtiden med Lawai
Loke ser frem til å fortsette å bruke Lawai og oppdager stadig nye bruksområder for verktøyet. Han mener kunstig intelligens vil spille en stadig viktigere rolle i organisasjoner fremover.
– Lawai erstatter ikke HR-rollen, men det er en fantastisk støtte som gjør oss mer effektive og presise, sier han.
Anbefalingen: Test det selv
Til andre bedrifter som vurderer Lawai, har Loke klare råd: – Test det i en liten periode først, så vil du raskt merke om dette er noe for dere. Om du har en del ansatte, vil det alltid dukke opp spesielle forhold hvor man blir usikker, og da er Lawai en veldig nyttig sparringspartner.
For Loke og Svevia Norge har Lawai vist seg å være en effektiv og pålitelig ressurs i HR-arbeidet. – Jeg kan ikke få anbefalt dette nok. Det sparer oss for tid, forbedrer presisjonen og gjør hverdagen enklere, avslutter han.